Altra to amerykańska marka produkująca buty do biegania. Na biegowym rynku jest stosunkowo nowa i innowacyjna. Na dobrą sprawę jej historia zaczęła się już w 1998 r., gdy dwóch ojców założycieli – wtedy jeszcze nastolatków – Golden Harper i Brian Beckstead spotkali się w liceum. Tam zawiązali przyjaźń i razem rozpoczęli treningi biegowe.
Tak naprawdę przygoda Goldena z bieganiem rozpoczęła się sporo wcześniej. Wychowany był w sportowej rodzinie, ponieważ zarówno jego mama, jak i tata byli biegaczami. Każdego roku Państwo Harper biegali lokalny maraton, St George Marathon. Było to biegowe święto dla całej rodziny. Golden zapragnął być jak rodzice i też wystartować na królewskim dystansie. Dziś może dziwić, a nawet lekko szokować fakt, że młody Amerykanin swój pierwszy maraton przebiegł w wieku… 10 lat. Dokonał tego w czasie 03:08:05. Rok później, wystartował ponownie i uzyskał czas 2:57 h, co do tej pory jest najszybszym wynikiem uzyskanym w USA w tej kategorii wiekowej.
Śmiało można powiedzieć, że Golden zna rynek butów do biegania od podszewki. Jego ojciec pracował dla Nike i Saucony. Gdy Harper miał 9 lat, rodzice otworzyli biznes – sklep biegowy Runner’s Corner. Dzięki temu poznał branżę z każdej możliwej strony, co przekłada się na pełne zrozumienie oczekiwań i potrzeb zarówno biegaczy, jak i sprzedawców czy dystrybutorów.
Pracując w sklepie, Golden nieświadomie kładł już podwaliny pod powstanie marki Altra. Rozmawiając z klientami i doradzając im podczas zakupów, często pytał o technikę biegu i przebyte kontuzje, co było punktem do wyjścia do rozważań na temat naturalnego biegania. Tak raczkowała i rodziła się idea butów biegowych w technologii Balanced Cushioning nazywanej również Zero Drop.
Harper początkowo działał jak każdy wizjoner z „american dream”. Mając do dyspozycji swój garaż i podstawowe narzędzia, w pocie czoła pracował ciężko na swój sukces. Przerabiał powszechnie dostępne buty biegowe za pomocą noża i kuchenki mikrofalowej, tworząc tym samym prototypy przyszłych produktów dla biegaczy sygnowanych logiem Altra.
Testerami i królikami doświadczalnymi projektów Goldena, oprócz niego samego, byli pracownicy jego sklepu. Opinie o butach były jednoznaczne – wszyscy byli zachwyceni i chcieli więcej.
W 2010 r. Brian Beckstead wziął kredyt hipoteczny na swój rodzinny dom, zebrał oszczędności życia i zlecił produkcję pierwszych modeli Altra. Buty biegowe tej marki od samego początku posiadały dwie niezmienione technologie, które są ideą przyświecającą tworzeniu każdej kolejnej kolekcji – anatomiczny kształt FootShape i podeszwę z zerowym dropem, czyli Balanced Cushioning. Brian założył je na start w biegu Wasatch 100 na dystansie 100 mil. Wyścig ukończył kilka godzin szybciej niż podczas poprzedniej edycji, bez otarć i odcisków na stopach, ale za to z uśmiechem na twarzy! Wtedy po raz pierwszy pomyślał, że wraz ze swoim przyjacielem Goldenem stworzyli coś, co może zrewolucjonizować rynek butów do biegania na całym świecie.
Rok 2011 był przełomowy, ponieważ Golden i Brian nadali firmie osobowość prawną. To od tej pory na rynku pojawiła się marka Altra. Jej nazwa wzięła się od łacińskiego słowa „altera” oznaczającego „naprawić” bądź „naprawić coś, co jest zepsute”. Jest to w 100% zgodne z ideą i założeniami twórców firmy. Najważniejszy jest bowiem komfort dla stóp, aby zarówno podczas wysiłku, jak i na co dzień były takie, jak stworzyła je natura, a nie zdeformowane i zniszczone. Po latach testów oraz przemyśleń powstał i został wprowadzony do wszystkich butów swoisty „core” marki. Wszystkie buty do biegania Altra są tworzone zgodnie z trzema sztandarowymi technologiami będącymi kręgosłupem i bazą całej filozofii: FootShape, Balanced Cushioning i Fit4Her.
Pod koniec roku Brian zapakował auto z całą gamą butów i ruszył w trasę po Stanach Zjednoczonych, odwiedzając po drodze wszystkie napotkane sklepy biegowe. Opinie właścicieli i sprzedawców były różne… Trudno było się przebić z czymś nowym i innowacyjnym na rynek zdominowany przez tradycyjne, wąskie buty z dużym dropem. Znaleźli się jednak sprzedawcy, którzy zdecydowali się postawić na produkty wspomagające naturalne bieganie. Ci, którzy podeszli do tematu z entuzjazmem i zainteresowaniem, już wkrótce sprzedawali pierwsze pary Altra, przyczyniając się do coraz większego sukcesu i wzrostu popytu na buty biegowe tej marki.
Po pojawieniu się produktów „w obiegu” oraz w sklepach biegowych, kwestią czasu było docenienie ich przez ekspertów i szanowane branżowe czasopisma. Altra zaczęła wygrywać konkursy i zdobywać laury. Przebojem wdarła się na szczyt i zdobyła pierwsze miejsce Runner’s World Best Debut jako najlepszy debiut na rynku. Następne nagrody sypały się jak z rękawa – buty trailowe Superior i szosowe Escalante zostały nagrodzone nagrodą czytelników Runners World’s, Editor’s Choice.
Na chwilę obecną marka to duża, światowa firma działająca w wielu krajach na całym świecie. Buty do biegania Altra są synonimem komfortu i wygody. Są pożądane i wybierane przez szerokie grono biegaczy na różne dystanse. Firma stale się rozwija, aby tworzyć modele jeszcze lepsze i wygodniejsze w odpowiedzi na na oczekiwania i potrzeby biegaczy. Inżynierowie i projektanci stale pracują nad nowymi technologiami. Mimo iż najważniejsze z nich są obecne w butach od początku istnienia marki to firma wypracowała i wprowadziła wiele nowych, jak Altra Ego, MaxTrac, GaiterTrap, StabiliPod, InnerFlex czy FootPod.
Altra to nie tylko buty, pianka i stopy – Altra to ludzie! Profesjonalni sportowcy, cały #AltraTeamRed, #AltraTeamElite czy zawody sponsorowane przez markę. Wszystko to tworzy społeczność skupioną wokół aktywności na świeżym powietrzu. Spoiwem łączącym tę ogromną rzeszę ludzi jest wybór naturalnego biegania jako najlepszej formy uprawiania sportu. Dołączysz do nas?