Naturalnebieganie.pl

Artykuły

Autor: Redakcja
Data: 28.08.2020
Bieganie naturalne – jak bezpiecznie przejść na zerowy drop.

Wielu biegaczy, zanim zdecyduje się wybrać buty do biegania Altra, poważnie rozważa tę decyzję m.in. ze względu na platformę Balanced Cushioning, czyli popularny zerowy drop. Znane są obawy, że konstrukcja tego typu niszczy stopy, stawy i nogi, jednak nie ma to miejsca w przypadku amerykańskiej marki. W przeciwieństwie do absolutnie zdecydowanej większości innych butów biegowych z dropem zero Altra oferuje niezbędną amortyzację, a nie cienką podeszwę składającą się z samego bieżnika.

Oczywiście, rozpoczynając przygodę z bieganiem w butach z zero dropem musimy zadbać o to, aby przeprowadzić ten proces bezpiecznie i komfortowo. Długie lata biegania w „tradycyjnych” butach posiadających grubszą podeszwę pod piętą niż palcami sprawiają, że nogi wymagają stopniowego wdrożenia biegania ze śródstopia. Buty z dodatnim dropem powodują, że biega się „z pięty. Potęguje to impet powstały na skutek kontaktu z podłożem w fazie lądowania, który w dalszej fazie przenoszony jest na stawy i mięśnie. Ponadto, mięśnie łydki, stopy i ścięgno Achillesa są w mniejszym stopniu angażowane, przez co są osłabione bądź nawet w zaniku.

Na początek przygody z platformą Balanced Cushioning warto bezpiecznie wybrać modele z większą amortyzacją. Mniej amortyzowane buty do biegania, jak np. Altra Escalante, będą angażować więcej mięśni i wymagać silniejszych nóg, w związku z czym czas przyzwyczajenia się będzie dłuższy.

Jak bezpiecznie i komfortowo przejść na zerowy drop?

Altra rekomenduje rotowanie swoich nowych butów z zerowym dropem naprzemiennie ze starymi. Wszystko po to, aby stopniowo przyzwyczajać mięśnie i ścięgna do nowej pracy. Dodatkowo, warto wprowadzić zmiany w planie treningowym i zastosować się do harmonogramu, który zaleca producent.

harmonogram

Oczywiście, najważniejsze to słuchać się swojego ciała! Jeśli tylko występuje ból czy dyskomfort, należy ograniczyć kilometraż w nowych butach i zmniejszyć intensywność. Ważne jest, by pozwolić swemu ciału znaleźć odpowiedni czas na adaptację do nowego sposobu biegania.

Technika czyni zawodnika

Swoistą misją marki Altra jest pomoc biegaczom w zapobieganiu kontuzji. Wszystko to poprzez propagowanie techniki biegania ze śródstopia, które cechuje się mniejszym obciążeniem stawów i mięśni oraz mniejszą siłą przenoszoną na całe ciało powstającą na skutek lądowania.

Jak biegać naturalne, efektywnie i wydajnie w 4 krokach:

Wyprostowana postawa ciała

  • stój prosto, nie zginaj się w pasie
  • trzymaj klatkę i biodra wypchnięte do przodu
  • patrz na wprost, ramiona lekko cofnięte i rozluźnione
  •  

Ręce ugięte w łokciach

  • lekko ugnij ręce w łokciach, trzymaj je rozluźnione
  • nie machaj rękoma w boki

 

Miękkie lądowanie

  • ląduj miękko pod delikatnie zgiętym kolanem
  • unikaj lądowania na pięcie
  • rozluźnij się

 

Zadbaj o kadencję

  • wysoka kadencja w przedziale 170-180 kroków na minutę
  • poświęć parę tygodni, żeby spokojnie wdrożyć bieganie na wyższej kadencję
pozycja
pozycja

Nie tylko buty biegowe!

Buty do biegania z dropem zero to tylko jeden z elementów wielkiej układanki. Oprócz obuwia trzeba również zadbać o ciało w innej formie. Ćwiczenia na siłowni, ćwiczenia core czy izometryczne pozwolą zbudować mocne i gotowe na obciążające treningi mięśnie, które będą mniej podatne na kontuzje. Po wysiłku ważna jest regeneracja oraz rozciąganie i rolowanie, podobnie jak słuchanie swojego ciała. W przypadku pojawienia się bólu bądź odczuwania dyskomfortu, należy skontaktować się ze specjalistą.