Naturalnebieganie.pl

Artykuły

Autor: Redakcja
Data: 17.12.2020
Okiem fizjoterapeuty – bieganie w zerowym dropie. Wywiad z Dawidem Lulisem.

Naturalne Bieganie Cześć Dawid, powiedz coś o sobie. Czym zajmujesz się zawodowo, opowiedz pokrótce o Twojej historii związanej ze sportem.

Dawid Lulis  Witaj, jestem fizjoterapeutą, a prywatnie miłośnikiem każdej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu (bieganie, rower, trekking, czy skitouring). Jeśli chodzi o sport w bardziej poważnym wydaniu to 2 lata temu wziąłem się za bieganie.

Dawid Lulis
Dawid Lulis
Dawid Lulis

NB Przejdźmy do sedna sprawy czyli marki Altra. Kiedy rozpocząłeś przygodę z butami Altra, gdzie usłyszałeś o nich po raz pierwszy ?

DL  Przygodę z butami Altra rozpocząłem w 2017 roku, a po raz pierwszy zobaczyłem je na Instagramie, na nogach Tommy Rivs’a.

 

NB To już prawie 3 lata, wybiegałeś pewnie już ładnych parę par Altr, powiedz proszę jaki jest Twój ulubiony model w Altrze ?

DL  W butach szosowych najbardziej lubię nowego Torina Plush 4.5. Spośród wszystkich przetestowanych butów trailowych na zdecydowanego faworyta wyrósł Olympus 4.0.

NB Czym powinien według Ciebie charakteryzować się dobry but biegowy ?

DL  Po zajechaniu kilkunastu par butów biegowych topowych marek zdecydowanie na pierwszym miejscu stawiam wygodę – Dlatego między innymi wybrałem Altrę


NB  Mówisz o wygodzie, co jest zrozumiałe oczywiście. Jednak co z technologiami, systemami jakie oferują i którymi szczycą się producenci ? Żel w podeszwie, powietrze w podeszwie, różne elementy stabilizujące, wsparcie pronacji, co o nich sądzisz?

DL Uważam, że im mniej systemów, które układają stopę w „prawidłowej” pozycji tym lepiej. Każdy jest inny, ciało każdego pracuje w swoim unikalnym, rożnym zakresie ruchu – więc siłą rzeczy wszystkie systemy, które ograniczają Twoją naturalną biomechanikę są nic nie warte. Dlatego tak cenię Zero Drop lub inaczej Balanced Cushioning oraz FootShape, but jest najbardziej zbliżony do naturalności.

 

NB Mówisz naturalność, często przewija się termin bieganie naturalne, błędnie przez ludzi kojarzone z butami minimalistycznymi. Co dla Ciebie znaczy termin bieganie naturalne?

DL  Jeśli chodzi o bieganie naturalne to odrzuciłbym zdecydowanie kwestie obuwia i systemów,

a skupiłbym się na technice biegu. 

 

NB  A buty minimalistyczne ? Swojego czasu był na to boom, co o tym sądzisz ? 

DL Uważam, że można je traktować jako dodatkowy element treningowy i dosłownie raptem kilka procent objętości biegać w butach minimalistycznych. Osobiście nie używam takich butów i nie widzę tego w ciężkim terenie lub przy większej objętości treningowej. 

 

NB  Wróćmy do tematu Altry, ludzie często boją się zerowego dropu, pokutuje mit, że niszczy on nogi. Wyjaśnij proszę, co o tym sądzisz jako fizjoterapeuta ?

DL  Słyszałem o tym. Zero drop nie niszczy nóg, bo gdyby tak było to nie bylibyśmy w stanie chodzi na boso. A gdyby drop był niezbędny,  to ewolucja już by się zatroszczyła o to, żeby nasze pięty przypominały obcas. 


DL  Wiemy, że zerowy drop wymusza większy zakres pracy ścięgna Achillesa i mięśni podudzia, wiec dla ludzi, którzy ‘przesiadają się’ z butów z  dropem różnica jest zdecydowana. Czy istnieją  jakieś kontuzje, choroby które są przeciwskazaniem do zerowego dropu ?

DL Prócz komplikacji po zerwaniu ścięgna Achillesa, nic  nie przychodzi mi do głowy. Komplikacje rozumiem przez poważne uszkodzenie i kiepską rehabilitację, przez co ścięgno rzeczywiście jest skrócone, ale gdy myślę o tym dalej,  taka osoba nie byłaby w stanie po prostu biegać. 

NB  Powiedz proszę o tym jak bieganie w zerowym dropie wpływa na nasze ciało, co się z nim dzieje?

DL  Można powiedzieć, że największym plusem zerowego dropu jest to, że nie wpływa w żaden sposób  na nasze ciało, przez co nie zaburza doskonałej biomechaniki człowieka. 

 

NB  Z punktu widzenia biomechaniki, jak zerowy drop wpływa na technikę biegu? Mówi się, że wymusza ona w pewien sposób bieganie ze śródstopia. 

DL Bardzo chciałbym, żeby zerowy drop wymuszał bieganie ze śródstopia jednak tak nie jest. Jest cała masa ludzi, którzy mimo najbardziej odpowiedniego obuwia, będą biegali na piętę. Tutaj chodzi głównie o edukację i naukę techniki – „To technika czyni zawodnika”.

 

NB  Czyli jednak mityczna technika 😉 Czy lądowanie na śródstopiu to zdrowsza/prawidłowa technika biegu niż lądowanie na pięcie ?

DL Z mojej praktyki wynika, że bieganie ze śródstopia niesie za sobą zdecydowanie mniej kontuzji. Sam proces nauki jest czasami bolesny i długotrwały, ale uważam ze mimo wszystko warto się nad nim skupić


NB Czy bieganie „ze śródstopia”, oprócz szybszego biegu i mniejszego impetu podczas lądowania, ma jeszcze jakieś zalety ?

DL Tak, to oddziałuje na całe ciało – przekłada się na mniejszą ilość kontuzji wynikającą z przeciążenia całego aparatu ruchu.

 

NB Czy masz w swoim gabinecie pacjentów z kontuzjami spowodowanymi bieganiem w „klasycznych” butach z dropem ? Jeśli tak, co to za kontuzje i z czego wynikają ? 

DL Niestety nie mam 100% pewności, że kontuzja jest spowodowana wysokim dropem w bucie. Natomiast jeśli jest to klasyczny ból w okolicy ścięgna achillesa w większości przypadków zero drop bardzo pomaga.

 

NB Często polecasz swoim pacjentom przejście na zerowy drop ? Jakie są ich wrażenia/ odczucia? Jak reaguje ich ciało?

DL Tak, staram się im polecać i rozmawiam z nimi o tym, jako o ciekawej i wygodniejszej alternatywie do „klasycznych” butów biegowych. Sprawdziłem to na sobie więc wiem o czym mówię i wiem, że warto sprawdzić Altrę. Jeśli chodzi o sam zero drop to wyczuwalne jest większe zmęczenie łydek na początku, jeśli zaś przesiądą się na Altrę, to pierwszym wrażeniem jest duży komfort i palce, które nie są niczym ograniczone. 

 

NB Jak bezpiecznie i w miarę komfortowo rozpocząć bieganie w butach z zerowym dropem ?
DL Polecam zacząć od jednego krótszego, spokojnego treningu w tygodniu. Z biegiem czasu, słuchając swojego ciała stopniowo zwiększać objętość i intensywność. 

 

NB  Jeszcze pytanie dotyczące Footshape, dlaczego jest tak istotny ? Czy wpływa tylko na komfort biegu ?

DL Prócz oczywistego komfortu daje jeszcze jedną ważną rzecz – nieskrępowaną pracę palców podczas biegu. Dzięki temu, w dużym skrócie możemy uzyskać silniejszą, stabilniejszą stopę i staw skokowy. Przekłada się to zarówno na komfort jak i bezpieczeństwo biegu.

 

NB Dawid, bardzo dziękuję za rozmowę ! Myślę, że z pewnością wiele dowiedzieliśmy się na temat biegania w zerowym dropie z punktu widzenia biegającego fizjoterapeuty.
DL Dziękuję również, pozdrawiam wszystkich ! 


Fizjoterapia Lulis

http://www.lulis.pl/ 

Dawid Lulis